غلامرضا سلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره الزام و اهمیت سرمایهگذاری در امور حمل و نقل، مسكن و شهرسازی و همایشی كه قرار است در همین رابطه برای نخستینبار توسط وزارت راه و شهرسازی در نیمه نخست سال جاری برگزار شود گفت: وزارت راه و شهرسازی در حقیقت مهمترین متولی زیرساختهای كشور در حوزههای گسترده حمل و نقل (بنادر، فرودگاهها، راهآهن و جادهای)، مسكن و شهرسازی است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی ضمن تاكید بر اهمیت شهرسازی و توسعه شهری افزود: توجه به بافت و معماری شهری نمادی از توسعهیافتگی است و معرف پیشرفت یك كشور محسوب میشود. در واقع برای اینكه زیرساختهای کشور متناسب با جایگاه ایران باشد نیازمند سرمایههای فراوانی هستیم.
وی در تشریح صحبتهای خود به نمونهای از ساختوسازهای زیربنایی در بنادر و هزینههای مرتبط با آن كه عموما فراتر از هزینههای دولتی و نیازمند همراهی بخشهای خصوصی است اشاره کرد و افزود: در حالحاضر در تمام دنیا توسعه و رشد زیرساختهای درجه یك، از مولفهها و شاخصهای توسعهیافتگی است.
سلامی پیشرفت در این حوزه را نیازمند سرمایهگذاری كلان دانست و اظهار كرد: در گذشته دولتها از بخش درآمدها و منابعی كه در اختیار داشتند زیرساختها را توسعه میبخشیدند اما در شرایط فعلی توسعه زیرساختها به راحتی امكانپذیر نیست در نتیجه دولتها سرمایهگذاران را به این بخش وارد میكنند تا به نقطه مطلوب برسند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاكميتی تاكید كرد: امروزه به قدری حجم سرمایهگذاریها بالا رفته كه بدون حضور پررنگ بخش خصوصی و كمك و سرمایه آنها دولت به تنهایی قادر نیست تمامی طرحهای خود را جامه عمل بپوشاند.
سلامی با اشاره به سرمایهگذاری كشورهای اروپایی در توسعه زیرساختها گفت: در كشورهای اروپایی عوارض مختلفی در صنعت حمل و نقل از شهروندان اخذ و صرف توسعه و بهسازی همان پروژه میشود.
وی درباره دریافت عوارض برای توسعه زیرساختها توضیح داد: در كشور ما چنین راهكارهایی وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار محدود است. پیشتر در ایران همهچیز از محل فروش درآمد نفت تامین میشد اما امروزه شاهدیم كه درآمدهای نفتی قادر نیستند به توسعه زیرساختها كمك كنند زیرا صرف مصارف دیگری میشوند و بخشی نیز باید ذخیره شود.
سلامی به تاثیر تحریمها بر اقتصاد كشور اشاره کرد و به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به شرایطی كه در تحریم داشتیم درآمدهای نفتی در قالب بودجه سالیانه پاسخگوی میزان سرمایهگذاری بالا در این حوزه نیستند لذا برای توسعه صنعت حمل و نقل و مسکن نیازمند حضور و مشاركت سرمایهگذاران داخلی و خارجی هستیم.
در سرمایهگذاری خارجی به تكنولوژی فكر میكنیم
مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: در بخش سرمایهگذاری تنها پول مطرح نیست بلكه عواملی مانند تكنولوژی، مصالح و مواد بیش از فاکتور پول تعیینكنندهاند. ما به تجربیات كشورهای توسعه یافته در بحث زیرساختها و تكنولوژی نیازمندیم.
وی با بیان اینکه برای توسعه و دستیابی به سطح قابل قبول در دنیا ضروری است سرمایهگذاران خارجی را به خصوص در زمینه مبادله تكنولوژی و از طرفی منابع مالی وارد كشور كنیم اظهار کرد: این مهم نیز با برگزاری همایشهای مختلف مثل همایشی كه قرار است توسط وزارت راه و شهرسازی در سال جاری برگزار شود محقق خواهد شد.
سلامی با اشاره به برگزاری نخستین همایش بینالمللی معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در حمل و نقل، مسكن و شهرسازی، در خصوص پیشبینی حضور سرمایهگذاران بخشهای خصوصی داخلی و خارجی گفت: در حال حاضر بخش خصوصی پروژههای قابل قبولی را در صنایع مختلف به سرانجام میرساند. به عنوان نمونه در بنادر بخش عمدهای از خدمات انبارداری، حمل و نقل و بارنامهها را بخش خصوصی انجام میدهد. در مورد فرودگاهها نیز همین مسئله صادق است.
وی ادامه داد: ما نیازمند بهرهمندی از تكنولوژی سایر كشورها در زمینه زیرساختها هستیم. همچنین باید به این نکته نیز توجه کنیم که نحوه عرضه بستههای سرمایهگذاری، ایجاد بسترهای مناسب، اندازهگیری میزان برگشت سرمایه و کاهش ریسك و افزایش اطمینان به شركتهای بینالمللی زمینهساز حضور آنها در ایران خواهد بود.
مشاور وزیر راه و شهرسازی بر لزوم حمایت از شركتهای سرمایهگذاری تاکید کرد و گفت: از این طریق به طور حتم میتوان به حضور آنها در توسعه زیرساختهای حمل و نقل و حتی مسكن و شهرسازی امیدوار بود. در واقع ارایه بستهها و بالابردن ضریب اطمینان سرمایهگذاران راهی مناسب برای توسعه بخشهای یاد شده و حضور بخش خصوصی خواهد بود. /
نظر شما